مسئولین محترم : لطفا به داد دانش آموزان یزدی برسید

یزدفردا "یک فردائی   :تشکر و قدر دانی از معلمین دلسوز و مسئولان محترم آموزش و پرورش که هدف آنان ارتقاء سطح علمی دانش آموزان بر همگان ضروری است اما لازم است توجه این عزیزان را به معضلات و آسیب ها روزافزونی که به صورت مخفی بر این سیستم آموزش اثرات منفی می گذارد نیز جلب نمود.
متاسفانه چند سالی است که رقابت بر سر کسب حداکثر قبولی در مدارس استعداد های درخشان، نمونه و کنکور مستمسکی برای عده ای سود جو گردیده تا با اعمال فشار بر دانش آموزان و محروم نمودن آنان از استراحت های لازم و ضروری زمینه را به نحوی فراهم نمایند تا ایجاد شهرت برای خود، سود خود را بالا ببرند.
 ارائه کلاسهای غیر ضروری، ارائه مطالبی که در سطح سنی دانش آموزان نیست، ایجاد رقابت های غیر ضروری، امتحانات مکرر و بی ربط، تکالیف زیاد، درخواست استفاده خانواده ها از معلمین خصوصی، اعمال فشار بر خانواده ها برای انجام کار اضافی با دانش آموز، و موارد متعدد دیگر، زندگی را بر دانش آموزان مشکل نموده و بسیاری از آنان را تا سر حد روانی شدن پیش برده است. مسولین محترم، مگر توانایی یک دانش آموز چقدر است یا مگر کتب دروه ابتدایی و راهنمایی چقدر تلاش لازم دارد که یک دانش آموز باید به طور متوسط 8 ساعت در مدرسه و 6 ساعت بعد از مدرسه بعلاوه 10-15 ساعت در روز جمعه را صرف مطالعه نماید. واقعا اگر اینچنین است باید کتاب ها را اصلاح نمود.

سیستم آموزش در مدارس خارج از کشور (و اخیرا در تهران )به نحوی است که دانش آموز تمام فرآیند یاد گیری را در مورسه طی می کند و هیچ تکلیفی برای منزل ندارد. چرا نباید این سیستم در استان یزد اجرا شود. چرا در یزد عده ای حاضرند برای کسب سود و آوازه بیشتر مدرسه شان، آسایش و سلامتی دانش آموزان را به خطر اندازند. چرا بعضی مدارس دانش آموزان را مجبور می کنند تا بعد از ظهر ایام هفته، پنجشنبه ها و جمعه ها به صورت اجباری در مدرسه حضور یابند. چرا اداره کل آموزش و پرورش نظارتی بر کار اینگونه مدارس ندارد و حضور اضافی دانش آموزان را کنترل نمی کند. چرا کسی نیست که فریاد بزند همه چیز نمره بیست و قبولی در مدارس نمونه و تیز هوشان نیست.
البته ناگفته نماند که ممکن است تعداد محدودی از افراد یا خانواده ها که از آگاهی کافی برخوردار نیستند و توجه ظاهری به موضوع آموزش و پرورش دارند و به دنبال این هستند که خود نمایی کنند که فرزند من چنین یا چنان است یا به دلایلی تمایل دارند دانش آموز در محیط خانه نباشد و اگر در خانه است به کاری مشغول باشد، از وضع موجود راضی باشند اما نباید حق خدادادی دانش آموز و سلامتی روح و جسم او را فدای این خودخواهی ها نمود. لازم به ذکر است هیچ کس از پیشرفت ناراحت نیست ولی حرام نمودن تفریح دانش آموز رشد و سلامت روحی و جسمی موضوعی است که نباید به آسانی از کنار آن گذشت.
هر چند دیر شده اما امیدواریم که مسئولان محترم هر چه زودتر موضوع را پیگیری نمایند تا وضع از این اسفبار تر نشود و روزی به فکر بیافتیم که زیان های جبران ناپذیری به دانش آموزان وارد آمده باشد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا